Samlex 12V 160A accuscheider met motion

Artikelnummer: BSWM160
Artikel 1 van 2
€ 149,00 (inclusief btw)
Overzicht

BSWM160 Dual

De BSWM160 Dual kan worden gebruikt in situaties waarbij een 2e accu geladen moet worden door bv. een dynamo, bijvoorbeeld in boten, caravans, service- en vrachtwagens. 

De BSWM laadstroomverdeler (ook wel accuscheider danwel Battery Separator genoemd) is gemakkelijk aan te sluiten met M8 aansluiting voor zowel start- als 2e accu en fastons voor de andere aansluitingen. De BSWM is eenvoudig te programmeren, of zo plug and play te gebruiken. 

Werking

Normaliter schakelt een accuscheider middels een intelligent relais in (maak contact) waardoor de dynamospanning gekoppeld wordt aan de tweede accu zodra het voertuig gestart is. Wanneer het voertuig uit staat zal het relais open staan (breek contact) waardoor de start- en huishoudaccu elkaar niet kunnen beïnvloeden.

Door strengere millieu eisen zorgt de Euro 5/6 emissiestandaard ervoor dat accu's niet volledig worden opgeladen. De dynamospanning ligt bijvoorbeeld een stuk lager en/of  schakelt de dynamo vroeger af. Hierdoor ontstaat een reserve in de accu welke weer gebruikt kan worden om bijvoorbeeld remenergie op te slaan.

Het probleem hiervan is dat bij gebruik van 2 accu's ook de tweede accu niet volledig geladen wordt en het ook niet mogelijk is om puur op accuspanning te controleren of een voertuig 'aan' staat of niet. 

Als oplossing hiervoor heeft Samlex de BSWM160 ontwikkeld, een variant op de BSW160 maar dan met M, van Motion. Die BSWM beschikt namelijk over een trilsensor welke dectecteert of een voertuig gestart wordt. Na een aantal seconden zal het relais sluiten zodat de tweede accu wordt meegeladen. 

De BSWM kan op 3 verschillende manieren functioneren. 
1. Er kan gekozen worden voor een puur spanningsafhankelijke regeling (zoals de BSW160);
2. Er kan gekozen worden voor een systeem dat enkel reageert op de trillingen van het voertuig waarin het zich bevindt (zoals de BSM140);
3. Er kan gekozen worden voor een combinatie van bovenstaande systemen. 

Omdat sommige voertuigen harder of juist zachter trillen, of met een andere frequentie, is de tril gevoeligheid in te stellen. Lees de handleiding hoe dit precis in te stellen. 

Onafhankelijk van hoe de BSWM is ingesteld, de BSWM zal altijd uitschakelen bij een spanning van minder dan 11,6V of boven de 17,0V voor een korte periode. De BSWM reset zichzelf weer indien de spanning binnen het bereik van 11,8 ~ 16,8V begeeft gedurende 5 seconden. 

Ook zal de BSWM onafhankelijk van de instellingen altijd ingeschakeld zijn als er een spanning staat op de "Start-Assist" pin, het relais zal daarmee continue ingeschakeld blijven en pas uitschakelen wanneer de spanning wegvalt op de "Start-assist" pin met een vertraging van  30 seconden. Daarna zal de BSWM werken alsof deze pas is aangesloten. 

De BSWM is voorzien van Automotive E4 keuring waardoor deze in iedere automotive/truck installatie kan worden toegepast.

Let wel dat de tweede accu nog steeds niet volledig doorgeladen zal worden vanwege de beperkingen van de dynamo als gevolg van de Euro 5/6 emissiestandaarden. Indien de tweede accu slechts relatief weinig of kort wordt belast is dat geen probleem. Voor langere of hogere belastingen adviseren wij een laadomvormer te plaatsen zoals de SB LOV reeks van Xenteq.

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2010 - 2024 Energy-shop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel